Šių dienų pasaulyje, kur viskas tarpusavyje susiję, švietimas nebeturi geografinių sienų. Dėl išaugusio internetinių pamokų populiarumo susiformavo tam tikra pasaulinė klasė, kurioje įvairios gyvenimo patirties turintys mokiniai ir mokytojai bendrauja, kartu mokosi ir tobulėja. Taip atsiveria puikių galimybių, tačiau taip pat ryškėja tai, jog globaliame mokymo kontekste labai svarbus kultūrinis sąmoningumas. Mokytojo ir korepetitoriaus gebėjimas suprasti ir gerbti skirtingas kultūrines normas, vertybes bei mokymosi stilius gali turėti didelės įtakos jo mokymo veiksmingumui ir bendrai mokinių patirčiai.
Kodėl kultūrinis sąmoningumas svarbus korepetitoriaus darbe?
Kultūrinis sąmoningumas – tai asmens gebėjimas suprasti ir jautriai reaguoti į skirtingų kultūrų žmonių įsitikinimus, vertybes bei elgesį. Korepetitoriaus darbo kontekste šis sąmoningumas labai svarbus dėl kelių priežasčių:
- Pritaikyti mokymosi metodai. Kiekviena kultūra turi savo požiūrį į mokymąsi. Pavyzdžiui, vienų kultūrų mokiniai gali teikti pirmenybę įsiminimui, kitų kultūrų mokiniai labiau vertina kritinį mąstymą ir diskusijas. Kultūrinius ypatumus išmanantis korepetitorius gali pritaikyti mokymo stilių prie mokinio patirties ir aplinkos bei užtikrinti, kad mokinys jaustųsi patogiai ir įsitrauktų.
- Geresnis bendravimas. Kalbų skirtumai, net jei korepetitorius ir mokinys kalba ta pačia kalba, gali lemti nesusikalbėjimą dėl kultūrinių niuansų. Žinodami šiuos subtilumus, korepetitoriai gali geriau išaiškinti sąvokas ir užtikrinti, kad užduotys būtų teisingai suprastos.
- Pasitikėjimo ir ryšio kūrimas. Dėstytojas, gerbiantis mokinio kultūrinę tapatybę, sukuria teigiamą mokymosi aplinką. Mokiniai yra labiau linkę visapusiškai įsitraukti ir dalytis savo mintimis, kai jaučia, jog jų kilmė yra gerbiama. Tai padeda kurti pasitikėjimą – jis labai svarbus plėtojant sėkmingus korepetitoriaus ir mokinio santykius.
- Pašalinti stereotipus ir šališkumą. Nesąmoningas šališkumas ir stereotipai gali būti didelis trukdis mokymo procese. Būdami kultūriškai sąmoningi, korepetitoriai gali įveikti šiuos šališkumus, užtikrindami, kad kiekvienas mokinys būtų vertinamas kaip asmenybė ir kad nebūtų remiamasi prielaidomis, pagrįstomis mokinio kilme.
Kultūrinis sąmoningumas korepetitoriaus darbe gali pagerinti tiek korepetitorių, tiek mokinių patirtį. Esama įvairių būdų, kaip korepetitoriai galėtų ugdyti ir rodyti kultūrinį sąmoningumą savo pamokose. Korepetitoriai, dirbantys su įvairios kilmės mokiniais, turėtų skirti laiko, kad išsiaiškintų ir suprastų pagrindines savo mokinių kultūrines normas, vertybes ir mokymosi lūkesčius. Tai gali padėti išvengti netyčinių klaidų ir padėti korepetitoriui sukurti įtraukesnę mokymosi aplinką.
Kitas veiksmingas būdas ugdyti kultūrinį sąmoningumą – paprašyti mokinių pristatyti savo kultūrą. Tai ne tik praturtina mokymosi patirtį, bet ir užtikrina, kad mokiniai jaustųsi pastebėti ir įvertinti. Korepetitoriai gali užduoti atvirų klausimų apie tai, kaip mokinys mėgsta mokytis arba kokia yra jo kultūros aplinkos švietimo praktika.
Kultūrinio sąmoningumo ugdymas – nuolatinis procesas. Korepetitoriai turėtų išlikti lankstūs, žinodami, kad bet kada gali susidurti su nepažįstamais papročiais ar vertybėmis. Būdami atviri ir mokydamiesi iš mokinio patirties, jie gali sustiprinti ryšį su mokiniu, o visą mokymosi procesą padaryti sėkmingesnį.
Įsivaizduokite mokytoją, dirbantį su mokiniu iš kolektyvinės kultūros, kurioje pabrėžiama grupės darna ir pagarba autoritetui. Viena vertus, toks mokinys iš pradžių gali dvejoti, ar ginčyti idėjas, ar reikšti nuomonę. Kultūriškai sąmoningas korepetitorius atpažįsta šią tendenciją ir skatina mokinį išsakyti savo mintis palaikančiu, nekonfliktišku būdu, padėdamas jam įgyti pasitikėjimą savo akademiniais gebėjimais. Kita vertus, mokinys iš individualizmą skatinančios kultūros gali būti labiau linkęs abejoti autoritetu ir ieškoti kūrybiškų sprendimų. Tai suprantantis korepetitorius gali sukurti aplinką, kurioje būtų puoselėjamas mokinio smalsumas ir nepriklausomybė.
Globalaus mokymo ateitis
Pasauliui tampant vis labiau susietam, korepetitorių, gebančių dirbti su įvairių kultūrų mokiniais, paklausa toliau didės. Korepetitoriai, kurie ugdosi kultūrinį sąmoningumą, gali geriau patenkinti šią paklausą ir suteikti ne tik konkretaus dalyko žinių, bet ir kultūriškai jautrią bei įtraukią mokymosi patirtį. Tai savo ruožtu lemia didesnį mokinių pasitenkinimą, įsitraukimą ir sėkmę.
Kultūrinis sąmoningumas korepetitoriaus darbe – ne tik pageidautinas, bet ir būtinas įgūdis. Palankiai vertindami kultūrinę įvairovę, korepetitoriai gali atskleisti visą savo mokinių potencialą ir sukurti pasaulinę mokymosi bendruomenę, kurioje puoselėjama abipusė pagarba, supratimas ir augimas.
Straipsnis skelbiamas įgyvendinat „Erasmus+“ projektą „Mooc4Tutors“ (projekto nr. 2022-2-BE01-KA220-VET-000097289).