Grįžtamojo ryšio menas: esminė veiksmingo mokymo priemonė

2025 m. balandžio 15 d., 09:50

 

Grįžtamasis ryšys yra viena iš galingiausių mokymo priemonių, tačiau dažnai jis neįvertinamas arba nesuprantamas. Tai neapsiriboja vien tik išsiaiškinimu, kas mokiniui gerai sekėsi arba kur jam sunkiai sekėsi. Veiksmingas grįžtamasis ryšys sukuria dialogą, kuris nukreipia mokinį gilesnio ir savarankiškesnio mokymosi link. MOOC4Tutors programoje grįžtamojo ryšio įgūdžiui yra skiriamas pagrindinis dėmesys, kurį mokytojai gali ugdyti, kad padidintų savo efektyvumą.

Kas daro grįžtamąjį ryšį veiksmingą?

Efektyvus grįžtamasis ryšys yra konkretus, orientuotas į ateitį ir skatina mokinių apmąstymus. Tai ne tik klaidų taisymas, bet ir praktinių tobulinimo pasiūlymų teikimas. Kartu tai turėtų būti motyvuojanti ir palaikanti, padedanti ugdyti mokinio pasitikėjimą savo jėgomis.

Pavyzdžiui, užuot sakę: „Neteisingai supratote šią matematikos problemą“, veiksmingas požiūris būtų toks: „Iki šio taško atlikote teisingus veiksmus. Pažiūrėkime, kur viskas buvo sudėtinga ir kaip galime tai išspręsti“.

Kodėl grįžtamasis ryšys yra labai svarbus mokyme?

Grįžtamasis ryšys vaidina labai svarbų vaidmenį padedant mokiniams nustatyti savo stipriąsias ir silpnąsias puses. Jis skatina savarankiškumą, skatindamas kritinį mąstymą ir savęs vertinimą, ir ugdo augantį mąstymą, mokymąsi apibrėždamas kaip nuolatinį procesą, kuriame klaidos yra vertingi žingsniai į tobulėjimą.

Pagrindiniai veiksmingo grįžtamojo ryšio elementai

Savalaikiškumas yra būtinas: grįžtamasis ryšys turėtų būti gaunamas kuo greičiau po užduoties, kad būtų užtikrinta, jog mokinio patirtis būtų šviežia. Konkretumas yra labai svarbus – neaiškiems komentarams, pvz., „Geras darbas“, trūksta gilumo, kad būtų galima mokinį prasmingai nukreipti į pažangą. Vietoj to, mokytojai turėtų sutelkti dėmesį į tai, kas buvo padaryta gerai ir kodėl. Be to, teigiamo pastiprinimo ir konstruktyvių pasiūlymų balansas gali palaikyti grįžtamąjį ryšį ir pasiūlyti aiškią tobulinimo kryptį.

Grįžtamojo ryšio teikimo strategijos

Užuot tiesiog pateikę atsakymus, mokytojai gali naudoti reflektuojančius klausimus, kad paskatintų mokinius nustatyti tobulėjimo sritis. Klausimas: „ką, jūsų nuomone, kitą kartą galėtumėte padaryti kitaip?” kviečia mokinius įsitraukti į savo mokymosi procesą. Konstruktyvi struktūra, pavyzdžiui, pradedant teigiamais komentarais, siūlant tobulinimo pasiūlymus ir baigiant padrąsinimu, gali padėti išlaikyti produktyvų toną.

Personalizavimas taip pat vaidina lemiamą vaidmenį. Pritaikius grįžtamąjį ryšį pagal individualų mokinio mokymosi stilių ir poreikius, užtikrinama, kad jis rezonuoja ir skatina reikšmingus pokyčius.

Grįžtamasis ryšys ir mokytojo bei mokinio santykiai

Grįžtamasis ryšys yra ne tik mokymo priemonė, bet ir būdas sukurti pasitikėjimą tarp mokytojo ir mokinio. Kai pateikiamas su empatija ir pagarba, grįžtamasis ryšys stiprina santykius, sukuria saugią aplinką, kurioje klaidos priimamos kaip galimybės augti.

Grįtamasis ryšys projekte „Internetiniai kursai korepetitoriams (Mooc4Tutors)“

Projekte „Internetiniai kursai korepetitoriams (Mooc4Tutors)“ grįžtamasis ryšys yra pagrindinė veiksmingos mokymo praktikos sudedamoji dalis. Kurse pateikiami praktiniai grįžtamojo ryšio realiais scenarijais pavyzdžiai, įrankiai ir sistemos, padedančios pagerinti grįžtamojo ryšio įgūdžius, ir pratimai, skirti praktikuoti šiuos metodus realiose situacijose.

Geresnis gebėjimas teikti grįžtamąjį ryšį ne tik padeda mokiniams geriau mokytis: tai taip pat sustiprina jūsų, kaip mokytojo, poveikį. Įvaldę grįžtamojo ryšio meną, mokytojai gali įgalinti savo mokinius įveikti iššūkius, priimti tobulėjimą ir išnaudoti visą savo potencialą.

Ar esate pasirengęs perkelti savo mokymo įgūdžius į kitą lygį? Prisijunkite prie projekto „Internetiniai kursai korepetitoriams (Mooc4Tutors)“ šiandien ir išbandykite grįžtamojo ryšio transformacinę galią švietime!

 

Straipsnis skelbiamas įgyvendinat „Erasmus+“ projektą „Mooc4Tutors“ (projekto nr. 2022-2-BE01-KA220-VET-000097289).