Psichologinė žmogaus sveikata, saugumo jausmas labai glaudžiai yra susiję su jo emociniu intelektu. Emocinis intelektas – viso žmogaus elgesio pagrindas, išgyvenimai ir prisiminimai, nuostatos ir įsitikinimai, vertybės ir jausmai, kitų žmonių ir savęs suvokimas, savivertė ir savijauta ir t.t. Apibendrinus – tai gebėjimas būti laimingu ir tuo jausmu dalintis su aplinkiniais. Emocinio intelekto pagrindą pirmiausia suformuoja tėvai, vėliau nemažai įtakos turi darželis, mokykla, taip pat valstybė, visuomenė, kurioje mes gyvename. Siekiant ugdyti mokinių emocinį intelektą, mokykla turi veikti kaip sutelkta bendruomenė. Deja, praktinė patirtis rodo, kad tarp mokyklos ir tėvų/vaikų puoselėjami ne abipuse pagarba grįsti bendradarbiavimo ryšiai, bet kasdien vis gilėjanti atskirtis: paprastai ieškoma ne efektyvių problemos sprendimo būdų, bet vis įtikinamesnių įkalčių (ko ir kas nepadarė, ką padarė ne taip). Kita vertus, pedagoginė bendruomenė jaučiasi tarsi „užspeista į kampą“, jau nebežinant, nei kaip prieiti prie vaiko (juo labiau prie tėvų), nei kaip prakalbinti.
Tyrimai rodo, kad didelė dalis pedagogų pasižymi žema saviverte, menkais streso ir konfliktų valdymo įgūdžiais, netinkamu balanso išlaikymu gyvenime, prastais bendradarbiavimo įgūdžiais. Patys stokodami emocinio raštingumo, pedagogai yra visiškai nepajėgūs šio raštingumo išmokyti mokinių. Emocinio intelekto ugdymas, visų pirma, padeda atstatyti pažeistą pedagogo savivertę ir savigarbą, leidžia plėtoti mokytojų ir mokinių socialinius bei emocinius įgūdžius, gerina mokymosi rezultatus, stiprina emocinę sveikatą, teigiamą elgesį ir teikia gerovę visiems, kurie mokosi ir dirba mokykloje.
Emocinio intelekto ugdymas svarbus ne tik kokybiškai individo būčiai dabartyje, bet tai ir ateities sėkmės bei laimės sąlyga. Kuo anksčiau žmogus bus mokomas emocinio raštingumo, tuo geresnių rezultatų profesiniame bei asmeniniame gyvenime jis pasieks. Tiek vaikai, tiek ir suaugę gali lavinti savo emocinį intelektą. Psichologė V. Mačiulienė pateikia šiuos kasdienius patarimus:
- Stebėkite savo jausmus. Kartas nuo karto stabtelėkite, giliai įkvėpkite, iškvėpkite ir paklauskite savęs, kaip dabar jaučiatės. Atkreipkite dėmesį, kaip šie jausmai susiję su jūsų kūno reakcijomis, ką jie primena. Kuo dažniau tai praktikuosite, tuo greičiau tai taps jums natūraliu veiksmu. Taip ugdysite savo jausmų pažinimą.
- Dalinkitės maloniomis ir nemaloniomis emocijomis su žmonėmis, kuriais pasitikite. Žmonės, kurie tai daro, yra atsparesni ir dažniau turi pilnavertiškus santykius.
- Atkreipkite dėmesį į mažas malonias akimirkas. Kiekvieną dieną užsirašykite bent tris malonius dalykus, kurie Jums įvyko. Tai nebūtinai turi būti įspūdingi, retai nutinkantys, dideli dalykai, tai gali būti labai paprasti kasdieniai pastebėjimai, pvz., matytas nuostabus saulėlydis, skani kava ir pan. Tai padės patirti daugiau teigiamų emocijų ir būti laimingesniu.
- Priminkite sau apie savo stipriąsias puses. Keletą minučių kasdien pagalvokite, už ką save mylite arba už ką sau patinkate.
- Mokykitės klausytis. Bendraudami su sau svarbiais žmonėmis, pabandykite atsiriboti nuo savęs ir iš tiesų išgirsti, ką nori pasakyti kitas. Visada maloniau bendrauti su tais, kurie moka klausytis ir išgirsti.
- Išlikite autentiški. Mes dažnai įsivaizduojame, kad kiti yra laimingesni, kitų šeimos geresnės ir pan. Tačiau dažnai tai yra klaidingi įsivaizdavimai apie kitų gyvenimus. Lygindamiesi su kitais, niekada nebūsite laimingi, nes visų gyvenimai yra skirtingi. Nematuokite savo laimės su kitų laime, išlikite autentiški.
Literatūros sąrašas:
- D. Howe (2008) The emotionally intelligent social worker. Palgrave Macmillan
- Liubertienė I., Kuneckienė R., Zabulytė Kupriūnienė J. (2015) Socialinių emocinių kompetencijų lavinimas ugdymo įstaigose.//Socialinė sveikata. Nr. 4(4). Prieiga per internetą: http://www.socialinisdarbas.lt/socialhealth
- Mačiulienė V., Emocinio intelekto svarba kasdieniniame gyvenime. Priega per internetą: https://psichika.eu/blog/emocinio-intelekto-svarba-kasdieniniame-gyvenime/
- Židžiūnienė A. Emocinis intelektas – neatsiejama visaverčio gyvenimo dalis. Priega per internetą: https://www.bernardinai.lt/emocinis-intelektas-neatsiejama-visavercio-gyvenimo-dalis/
Straipsnis skelbiamas įgyvendinat „Erasmus+“ projektą „Mooc4Tutors“ (projekto nr. 2022-2-BE01-KA220-VET-000097289).