Kauno švietimo inovacijų centras (Centras) įsijungė į jau devintus metus Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos ir Lietuvos neformaliojo švietimo agentūros organizuojamą iniciatyvą „Atverk duris vasarai“.
Gera nuotaika ir vaikų klegesys liepos pabaigoje – rugpjūčio pirmomis dienomis aidėjo Centre. Vaikų dienos centrų mokiniai žavėjosi paroda „Draugystės tiltai“. „Pusę tilto, galvodami apie svetur esančius, piešė Japonijoje gyvenantys vaikai – užbaigė, įnešdami taikos žinutę, Kauno bendrojo ugdymo įstaigų mokiniai. Taip per meną sukuriami „draugystės tiltai“, jungiantys toli esančių vaikų širdis“ – trumpai parodą pristatė bibliotekininkė Irena.
Išgaunamų spalvų ryškumu, atlikimo technika domėjosi vaikai žiūrėdami dailininko Jacek Grzegorz Telus tapybos darbų parodą „Susivėlę sapnai“. Akrilo liejimas – jiems dar negirdėta technika.
Liepos 23 dieną vaikai dalyvavo dirbtuvėlėse „Piešimas ant puodelių“. Susipažinome ir išbandėme šį dekoravimo meną, naudodami specialiai tam skirtus markerius. Užsiėmimo metu dalyviai, rinkdamiesi norimas spalvas, puošė keramikinį puodelį įvairiais piešiniais ir užrašais. Pasibaigus kūrybos procesui edukatorė Dovilė puodukus „pasiuntė“ į krosnelę kaitintis – išėmus, laukėme kol atvės. Sukūrėme unikalų, savo rankomis dekoruotą puodelį – nuostabią dovaną sau, kad galėtume mėgautis gardžia kakava, sultimis, vandeniu …
Liepos 25 dieną vyko edukacinis užsiėmimas „Užfiksuota šviesa – chemija ir fotografija“. „Fotografija neskaičiuoja dar nė 200 metų, o technologiškai ši viena iš naujausių vaizduojamojo meno šakų pakito nenusakomai: nuo pirmųjų fotografijų iki šiuolaikinės skaitmeninės technologijos. Pakito ne tik fotoprocesų technologijos, bet ir fotografijos samprata, pritaikymas, filosofija“ – edukacinio užsiėmimo teorinėje dalyje pasakojo edukatorės Rasa ir Irma. Cianotipija tai – vienas iš pirmųjų fotografinio vaizdo gavimo būdų, atrastas 1842 m. Jo rezultatas – šviesiai arba tamsiai mėlynas atspaudas.
Praktinėje dalyje, naudodami senosios fotografijos metodą – cianotipiją, gaminome atviruką. Susipažinę su technologija vaikai žingsnis po žingsnio kūrė savo kūrinį: teptuku užtepė ultravioletiniam spektrui jautrų mišinį. Tuomet, ruošiniui išdžiūvus, iš pasirinktų elementų – džiovintų augalų, daiktų – dėliojo piešinį. Šis etapas reikalauja daugiausiai kruopštumo, kompozicijos suvokimo ir kūrybiškumo. Džiovintų augalų dėliojimas lavina kadravimo pojūtį, vaikai mokosi suvokti augalų siluetus, komponuoti dėmes, linijas ir taškus. Sudėliotą kompoziciją užfiksavome po ultravioletine lempa. Šis užsiėmimas padeda mokiniams suprasti mokslo ir meno sąsajas. Cianotipijos procese jungiasi fotografijos ir tapybos procesai. Čia atsiskleidžia vaikų fantazijos galimybės – jie gali laisvai dėlioti viską: pradedant augalais ir baigiant aplink mus esančiais daiktais.
Rugpjūčio 6 dieną edukatorės atvyko su visais užsiėmimui skirtais rekvizitais: pasakų knygelėmis, personažų kostiumais, specialiomis grimavimo priemonėmis bei dekoracijomis. „Žaidžiame teatrą“ – tai teatralizuota skaitymo skatinimo pamoka, kurios pradžioje vaikus supažindino su teatralizuotu skaitymu, paaiškino apie pasakų personažus ir jų atliekamus vaidmenis. Po to mažieji aktoriai pasipuošė pasakų herojų kostiumais, edukatorės grimavo veidukus (išpiešė nosytes, ūsiukus, antakius), išdalino specialiai užsiėmimui paruoštas knygeles, kuriose kiekvieno pasakos personažo tekstas yra pažymėtas tam tikra spalva, kurią vaikas įsimena. Vaikai pradeda žaisti teatrą, kuriame yra ir aktorių, ir žiūrovų, – jie vaidina savo rolę – skaito tam tikra spalva pažymėtą savo personažo tekstą. Į užsiėmimus įsitraukė ir silpniau skaitantys vaikai. Teatralizuotas skaitymas tapo įdomiu žaidimu, kūrybiniu procesu ne tik ugdančiu vaikų fantaziją, bet ir skatinančiu jų pastabumą bei dėmesio koncentravimą. Skaitymo skatinimo programa „Žaidžiame teatrą“ taip įtraukė mokinius, kad suvaidinome visas pasakas, esančias edukatorių sukurtoje knygelėje.
Rugpjūčio 7 dieną vyko edukacinis užsiėmimas „Piešinys ant vandens – popieriaus marmuravimas arba ebru menas“. Piešimo ant vandens technika yra populiari meditacinė bei meno terapijos praktika, lavinanti moksleivių spalvų ir dizaino suvokimą, skatinanti kūrybinį mąstymą, gilinanti vandens ir kitų medžiagų savybių suvokimą. Teorinėje užsiėmimo dalyje edukatorės vaikus supažindino su marmuravimo arba piešimo ant vandens technikos raidos istorija.
Praktinėje dalyje mokėmės naudoti šią techniką savo kūryboje – susipažinome su šios technikos ypatumais, fizikos bei chemijos dėsniais, kurie įtakoja kūrybos rezultatus, technologiniais niuansais. Edukatorės parodė kaip sukurti abstraktų arba marmuro tipo raštą. Šia technika galima ir piešti – išmokti nupiešti gėlę, žuvį, medį. Vaikams labai patiko kurti – matai besiskleidžiančias spalvas, bet kūrybos eigoje nežinai ką pamatysi popieriuje.
Dėkojame vaikams, kad buvo žingeidūs, aktyvūs ir kultūringi, juos atlydėjusiems socialiniams darbuotojams. Ir edukatorėms – nė vienas užsiėmimas neprailgo, buvo įdomu, naudinga!
Irena Valentukonienė, Kauno švietimo inovacijų centro bibliotekininkė